Bardzo stara i popularna zabawa ruchowa dla dzieci, ale nie tylko.
Do zabawy wystarczy nam boisko, sala gimnastyczna lub kawałek terenu, na którym możemy łatwo wyznaczyć granice. Przyda się również piłka. Może to być piłka do piłki nożnej lub ręcznej, czy siatkówki. I to w zasadzie tyle.
Dwa ognie – zasady
Dzielimy naszych uczestników na dwie (najlepiej równe) grupy. Jeśli grupa się zna, możemy pozwolić, żeby wybrali się samodzielnie – np. wskazując kapitanów, którzy sami zadecydują o składzie zespołu. Spójrz niżej, w jaki sposób można to przeprowadzić.
Zespoły stają naprzeciw siebie na boisku. Natomiast kapitanowie stają za drużyną przeciwną, tak jak na obrazku.
Możemy ustalić, że grę zaczyna drużyna, która jako druga wybierała skład zespołu.
Celem gry jest „zbicie” wszystkich osób z drugiej drużyny. „Zbicie” dzieje się to wtedy, jeśli rzucona piłka uderzy kogoś. Zbita osoba schodzi z boiska i jest wyeliminowana. Może ewentualnie wspomóc swojego kapitana w grze.
Wyjątek stanowią:
-
Piłka nie może wcześniej odbić się od ziemi,
-
Trafić można tylko jedną osobę na raz,
-
Jeżeli osoba trafiona złapie piłkę (tak by ta nie dotknęła ziemi), „zbicie” nie jest zaliczone, a gra toczy się dalej,
-
Jeśli ktoś inny z drużyny złapie piłkę, zanim ta dotknie ziemi – nawet jeśli trafiła ona kogoś z tej samej drużyny;
Należy również pamiętać, że kapitanów – tzw. matki, nie można zbić. Matki natomiast mogą zbijać innych graczy.
Oczywiście przed piłką można uciekać lub łapać. Nie można jednak uciec poza wyznaczony teren gry.
Jeżeli piłka wypadnie poza boisko, to przejmuje ją kapitan, w którego stronę piłka zmierza.
Dwa ognie – gra dla dzieci
Gra jest dlatego tak dynamiczna, ponieważ trzeba nieustannie kontrolować gdzie jest piłka i gdzie leci. Jeśli zawodnicy zbliżą się za blisko środkowej linii, mogę nie zdążyć zareagować na rzut piłką. Jeśli natomiast uciekną w głąb pola mogą zostać trafieni przez kapitana przeciwnej drużyny, gdy ten przejmie piłkę.
Ciekawą strategią jest przerzucanie piłki do matki – tak żeby zmylić przeciwną drużynę.
Wybór drużyn w grze w dwa ognie
Kapitanowie mogą zagrać w „papier, kamień, nożyce” (kto pierwszy wygra 2 razy) lub rozejść się od siebie na 4 kroki i zbliżać tiptopami – który nadepnie rywala, wybiera pierwszy. Może też zadecydować rzut monetą
Modyfikacje gry
-
można ustalić, że gracze nie schodzą z boiska, a zamiast tego liczymy punkty i albo ograniczamy czas albo ustalamy limit punktów (wygrywa zespół, który zdobędzie pierwszy 10 punktów)
-
zbite osoby mogą albo odpadać, albo pomagać „matce” w grze
-
dla bardziej zaawansowanych grup, można wprowadzić dwie piłki