Świetna zabawa, którą możemy użyć jako rozgrzewka przed większymi kreatywnymi warsztatami lub jako samodzielne ćwiczenie kreatywności i rozwiązywania problemów.
Można ją przeprowadzić bez żadnego przygotowania.
Wybierasz temat, o którym chcesz rozmawiać z grupą. Czy to będzie „przyszłość edukacji”, czy 'jak będziemy jeść w przyszłości” – lub dowolny inny temat. Jak widzisz temat możesz dostosować albo do większej części warstatowej albo może być on zupełnie losowy.
Jeśli może być losowy, być może warto zapytać uczestników i to oni wymyślą jakiś inspirujący i ciekawy pomysł.
Gdy temat jest już okreslony to mamy 3 proste kroki:
1. Wypisujemy prawdy, takie oczywiste prawidłowości na dany temat.
W przypadku edukacji może to być – każdy powinien się uczyć lub edukacja jest bardzo ważna.
Takich elementów warto wypisać co najmniej 10.
2. Odwracamy i dodajemy 10 letnią perspektywę – czyli tworzymy twierdzenia, które są zaprzeczeniem podanych wcześniej faktów.
Będzie to więc brzmiało tak: „nie każdy będzie się musiał uczyć za 10 lat” lub „za 10 lat edukacja nie będzie ważna”
3. Zastanawiamy się dlaczego – tutaj jest esencja tego ćwiczenia. Zastanawiamy się, co może spowodować, że tak będzie. Musimy tutaj uruchomić naszą wyobraźnię i poszukać przekonujących argumentów.
Pozwala to znaleźć nowe rozwiązania oraz buduje umiejętność rozwiążywania problemów i patrzenia z różnych perspektyw na problemy.
Zwróć uwagę, że ten trzeci element można zrobić na różne sposoby:
- omawiać to w całej grupie
- podzielić się na mniejsze zespoły, gdzie każdy pracuje nad jednym tylko zagadnieniem lub wszyscy pracują nad tym samym i później porównujemy
- pracować indywidualnie