Jeden z uczestników gry opuszcza pomieszczenie tak by nie słyszał narady reszty graczy. Ci wymyślają system za pomocą którego będą odpowiadać na pytania np. mówimy zawsze o osobie siedzącej po naszej lewej stronie. Osoba która wyszła musi odgadnąć jaki jest system odpowiedzi, zadając pytania uczestnikom. Pytania nie mogę oczywiście dotyczyć samego systemu.
Jeżeli ktoś udzieli odpowiedzi niezgodnej z prawdą, wtedy osoba o której była mowa mówi „psycholog” i zamienia się miejscem z osobą, która popełniła błąd.
Grę można modyfikować, dając limit czasu, liczby pytań, bądź ograniczenie odpowiedzi do tak/nie.
Gra w psychologa – przykładowe pytania
Początkujący gracze będą pytać o cechy zewnętrzne – o płeć, o kolor oczu. Natomiast bardziej doświadczeni (lub jeśli chcemy, możemy graczom to podpowiedzieć) będą starali się szukać pytań, na które zapytana osoba odpowie niewłaściwie (żeby wywołać „psychologa”).
Mogą to więc być pytania: jakiego koloru skarpetki nosisz (jeśli ich nie widać), co jadłaś/jadłeś na obiad, ile masz rodzeństwa itd.